مدیریت کسب و کار
پیمان اکبری؛ مرضیه دهقانی زاده؛ سیده سعیده دیده کنان
چکیده
هدف از این پژوهش، تأثیر پارادوکس سازماندهی بر مکانیسمهای پایداری در سطح شرکت با تاکید بر نقش میانجی دوسوتوانی یادگیری است که میتواند رهیافتی در جهت توسعه به کارآفرینی باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری 400 نفر از مدیران شرکت انتقال گاز ایران را شامل میشود، که با استفاده ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تأثیر پارادوکس سازماندهی بر مکانیسمهای پایداری در سطح شرکت با تاکید بر نقش میانجی دوسوتوانی یادگیری است که میتواند رهیافتی در جهت توسعه به کارآفرینی باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری 400 نفر از مدیران شرکت انتقال گاز ایران را شامل میشود، که با استفاده از فرمول کوکران 196 نفر بهعنوان نمونه به صورت غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. روایی (همگرا و واگرا) و پایایی (بار عاملی، ضریب پایایی مرکب، ضریب آلفای کرونباخ) خوب برآورد شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط نرمافزار SMARTPLS، نشان دهنده آن است که پارادوکس سازماندهی بر دوسوتوانی یادگیری تأثیر قوی، مستقیم، و معنیدار دارد و دوسوتوانی یادگیری بر خلاقیت سازمانی، تابآوری سازمانی و انرژی سازمانی به ترتیب تأثیر قوی، مستقیم، و معنیدار، تأثیر متوسط، مستقیم و معنیدار و تأثیر متوسط، مستقیم و معنیدار دارد در نهایت دوسوتوانی یادگیری میتواند نقش میانجیگری خود را ایفا کند. با وجود مدل طراحی شده میتوان انتظار داشت که اداره مذکور به منظور توسعه کارآفرینی در سطح شرکت حتماً به نقش دوسوتوانی یادگیری متوسل شود تا بتواند تاثیرات پارادوکس سازماندهی بر مکانیسمهای پایداری (خلاقیت، تابآوری و انرژی) را بهتر نشان دهد.